Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Alle voetpaden, fietspaden en autowegen waar iedereen gebruik van mag maken noemen we openbare wegen. Hieronder leggen we uit wie verantwoordelijk is voor deze wegen. Ook leggen wij uit aan welke wetten en regels we ons moeten houden.

Wegenlegger
De meeste wegen in Berg en Dal zijn in eigendom en beheer van de gemeente. Een aantal wegen zijn in eigendom van Waterschap rivierenland en Staatsbosbeheer. Het beheer en onderhoud van deze wegen is een taak van de gemeente. Een paar grote wegen zijn van provincie Gelderland. Voor beheer en onderhoud van die wegen zijn zij verantwoordelijk. Wie er verantwoordelijk is voor welke weg staat in de wegenlegger.

Wegenwet, Wegenverkeerswet en convenant duurzaam veilig (1997)
In de Wegenwet staat dat de beheerder van de weg moet zorgen voor goed onderhoud van de openbare weg. Hierin staat ook dat we er voor moeten zorgen dat de weg openbaar blijft.
In de Wegenverkeerswet staat dat wij moeten zorgen voor de veiligheid in het verkeer. Samen met de politie leggen we de regels vast. Daarna plaatsen we verkeersborden.
Hierbij is het convenant duurzaam veilig (1997) belangrijk. Dit zijn afspraken tussen het Rijk, provincies en gemeentes. In dit plan staan uitgangspunten voor het verkeersveilig gebruik en inrichten van de openbare ruimte.

Onderhoudsniveau
Wij vinden het belangrijk om de wegen goed te onderhouden. Daarom laten wij iedere twee jaar de wegen inspecteren. Schade aan wegen kunnen onze inwoners doorgeven aan de gemeente. Kleine schades laten wij zo snel mogelijk repareren. Dat noemen we klein onderhoud.
Het is soms niet mogelijk om alle schades direct op te lossen. Hiervoor is onvoldoende geld. Dit betekent dat de weggebruiker zichzelf aan de situatie aan zal moeten passen.
Belangrijke wegen onderhouden we vaker. Ook fietspaden en voetpaden onderhouden we regelmatiger.

In het beheerplan staat welke wegen we belangrijk vinden. Deze onderhouden we op hoog niveau. In 2015 heeft de gemeenteraad bepaald wat de onderhoudsniveaus van elke weg zijn. We noemen dit het uitgebalanceerde onderhoudsniveau.

Soort weg

Kwaliteitsnorm

Toelichting

Verhardingen in centrum (Mlg, Grb, Bk)

Hoog

Visitekaartje gemeente

Ontsluitingswegen (rijbanen/fietspaden)

Hoog

Representatie en verkeersveiligheid

Wegen op dijken langs de Rijn en de Waal

Hoog

Waterveiligheid, representatie

Binnen bebouwde kom:

- Trottoirs en fietspaden

Minimaal basis

Comfort en veiligheid van personen

- Rijbanen en parkeerplaatsen

Laag

Lage snelheid; weinig risico

Buiten bebouwde kom, m.u.v. wijk-ontsluitingswegen

Laag (tijdelijk)

Eens per 40 jaar groot onderhoud

Er is bijna 2 miljoen vierkante meter aan wegen, fietspaden en voetpaden in de gemeente. Hiervan onderhouden wij:  

-

29%

op

hoog niveau

-

15%

op

basisniveau

-

56%

op

laag niveau

In de tabel hieronder staan per onderhoudsniveau het aantal wegen dat wij onderhouden.

Hoeveelheden x 1.000 m²

Hoeveelheden

Hoofd- structuur

Wijk- ontsluiting

Centrum

Bedrijven-terrein

Overige binnen kom

Overige buiten kom

Totaal

Asfalt

Rijbanen

280

102

11

26

151

204

774

Fietspaden

44

3

0

1

15

4

67

Voetpaden

0

0

0

0

1

0

1

Parkeren en overig

1

0

0

0

3

0

4

Straatstenen en tegels

Rijbanen

38

21

19

3

437

23

540

Fietspaden

23

0

0

1

6

0

30

Voetpaden

44

28

21

0

233

3

331

Parkeren en overig

22

6

10

6

125

3

172

Totaal

451

160

62

37

971

238

1.919

Financiën
Voor het onderhoud van wegen reserveren we jaarlijks geld. We noemen deze “spaarpot” de “onderhoudsvoorziening wegen”. Ieder jaar doen we € 1.343.000 in deze onderhoudsvoorziening. Het ene jaar geven we meer uit dan het andere jaar. Iedere vier jaar bekijken we of we nog voldoende geld reserveren. In 2020 bepalen we dit opnieuw aan de hand van de dan uit te voeren weginspectie.
We schatten dat er op 1 januari 2019 nog € 300.000 in de voorziening zit. In 2019 stoppen we er ook weer € 1.343.000 in. Volgens de onderhoudsplanning 2019 geven we in dit jaar
€ 495.870 uit aan groot onderhoud. Daarnaast voeren we ook nog onderhoud uit dat in 2018 niet is uitgevoerd.

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

2019

Werkelijk

Groot onderhoud:

Cranenburgsestraat Kreutzfurth

25

Rijndijk/Loswal

50

Ravenberg

25

Langstraat (klinkers)

110

1e colonjes

65

rotonde Oude Kleefsebaan

55

Eversberg

107

Langstraat (asfalt)

24

Erlecomseweg

24

- Groot schalig klein onderhoud volgens GBI- inspectie

285

Risico's

  • De kwaliteit van de rijbanen in de oude woonwijken is laag. Dit is niet gevaarlijk, omdat hier langzaam gereden wordt (30 zone).
  • De kwaliteit van de wegen buiten de bebouwde kom is redelijk. Enkele wegen zijn slecht. Deze blijven we repareren. Daardoor voorkomen wij onveilige situaties. Het risico is laag.

Stand van zaken Voorjaarsnota 2019
Het groot onderhoud van de Heumensebaan/Rijlaan is gekoppeld aan de aanleg van het vrij liggende fietspad aan de Heumensebaan. Het onderhoud voeren we uit zodra het fietspad is aangelegd.

De renovatie van de verharding op de algemene begraafplaats Heselenberg is afhankelijk van stenen die vrijkomen van het marktterrein. Als het Marktterrein aangepakt wordt, start ook de renovatie van de verharding op de begraafplaats.

Dit jaar staan er geen projecten voor wegkantverbeteringen op de agenda.

Het project Herwendaalseweg zal naar verwachting na de 75 jaar herdenking Market Garden uitgevoerd worden.

In 2019 bereiden we het project Nassaulaan voor. De uitvoering van dit werk staat gepland voor 2020, afhankelijk van de dorpsagenda.
In 2019 starten wij ook met uitvoering van groot onderhoud aan de Langstraat in Ooij.
In 2018 is het opnieuw asfalteren van de gehele Wylerbaan voorbereid. In de zomer van 2019 voeren we het werk uit.

Daarnaast vindt grootschalig klein onderhoud plaats op basis van inspectieresultaten.

Stand van zaken Jaarrekening 2019
Gezien werkcombinaties is de planning op enkele punten gewijzigd.

  • Het groot onderhoud van de Heumensebaan/Rijlaan in Groesbeek is gekoppeld aan de aanleg van het fietspad aan de Heumensebaan in Groesbeek. Het onderhoud voeren we uit zodra het fietspad is aangelegd.
  • De renovatie van de verharding op de algemene begraafplaats Heselenberg in Groesbeek is afhankelijk van stenen die vrijkomen van het marktterrein. Als het Marktterrein aangepakt wordt, start ook de renovatie van de verharding op de begraafplaats.
  • Project Herwendaal in Groesbeek is in de afrondingsfase.
  • De Langstraat in Ooij is in zijn geheel opgeknapt.
  • Liander is nog bezig met het verzwaren van de kabels langs de Wylerbaan in Groesbeek. De eerste fase van dit project is afgerond. In 2020 gaat Liander hier mee verder. In overleg met Liander is het asfalteren uitgesteld naar eind 2020. Door de Corona maatregelen wordt het deel nabij het Vrijheidsmuseum juist al na Pasen geasfalteerd, omdat het er nu minder druk is.

Afgelopen jaren hebben we een tiental keer met inwoners om tafel gezeten voor civieltechnische werkzaamheden. Zodra er een grote verandering plaatsvindt in de openbare ruimte betrekken wij inwoners tijdens het voorbereidingsproces. Zij denken mee over de uiteindelijke inrichting.

Financiën
Per 31 december 2018 is op advies van de accountant het restsaldo van de voorziening onderhoud wegen vrijgevallen en toegevoegd aan de algemene reserve. In 2020 actualiseren we de onderhoudsplannen op basis van de nieuwe weginspecties. We gaan dan een nieuwe onderhoudsvoorziening wegen vormen. Deze voorziening kunnen we vullen met het geld dat hiervoor beschikbaar is binnen de Algemene reserve.

Deze pagina is gebouwd op 08/27/2020 12:44:17 met de export van 08/27/2020 11:36:54