Digitale dienstverlening
Landelijk is vastgesteld welke diensten gemeenten digitaal kunnen regelen en hoe we dat het beste kunnen aanpakken. Voor gemeenten zijn twee notities beschikbaar: “Overheidsbrede dienstverlening 2020” en “Digitale Agenda 2020”. Wij sluiten zo veel mogelijk aan bij deze landelijke doelstellingen en hanteren een maat die passend is voor Berg en Dal. We volgen de landelijke ontwikkelingen van VNG Realisatie: ‘Samen organiseren’ op de voet. Onze doelstelling is om de informatievoorziening zo veel mogelijk voor een grote groep te organiseren in plaats van individueel.
We digitaliseren onze dienstverlening en bedrijfsvoering steeds meer. Ook stimuleren we inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen om gebruik te maken van de digitale mogelijkheden die we bieden. Onze gemeentelijke website is daarbij erg belangrijk. Daarom zorgen we er voor dat de informatie op de website leesbaar, actueel en volledig is. Door de digitalisering kunnen inwoners steeds vaker zelf bepalen waar en wanneer ze iets willen regelen.
Ook in de komende jaren gaan we verder met het aanbieden en uitbreiden van de digitale diensten via de website. We blijven de digitale formulieren die we al hebben verbeteren. Verder kan onze inwoner steeds meer informatie vinden op de website mijn.overheid.nl. Dit is uw persoonlijke website voor al uw overheidszaken. De gemeente verstuurt al een aantal brieven digitaal via MijnOverheid. In de toekomst zal dit steeds meer worden, maar hierin blijven wij ook oog houden voor de minder digitaal vaardige inwoners. Zo zorgen we er voor dat we iedereen bereiken op de manier zoals onze inwoner dat wenst.
Stand van zaken Voorjaarsnota 2019
We schaffen een nieuw systeem aan voor digitale meldingen in de openbare ruimte. Dit ter vervanging van onze huidige systeem dat niet meer voldoet en waarvan het contract einde van dit jaar afloopt. De inwoner ziet dit nieuwe systeem in een app van de gemeente Berg en Dal op zijn/haar smartphone. Wanneer de inwoner geen smartphone heeft en toch een melding wil doen kan hij/zij net als nu telefonisch een melding doorgeven. Wanneer een inwoner 14024 belt zetten onze collega’s van het Contact Centrum Berg en Dal de melding in het nieuwe systeem. Op deze wijze willen we iedereen in staat stellen een melding te kunnen doen.
Stand van zaken Jaarrekening 2019
In de tweede helft van 2019 zijn we gestart met de applicatie WoWeb. Met deze applicatie kunnen we de meldingen Openbare Ruimte verwerken. We werken op dit moment nog te kort met de applicatie om hier al uitspraken over te doen. De eerste ervaringen zijn wel positief.