Wat is overhead?
De commissie BBV legt de overhead uit als alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Het primaire proces zijn de kerntaken van de gemeente. Dit zijn de producten en diensten waar de inwoner mee geholpen wordt. Alle kosten die gemaakt worden bij de sturing en ondersteuning hiervan zijn dus overheadkosten.
Welke indeling?
In de regelgeving is de overhead verdeeld in vier hoofdgroepen.
- Loonkosten overhead
Het gaat hier om de loonkosten van:
- Leidinggevenden in het primaire proces
- Financiën, toezicht en controle
- P&O
- Inkoopfunctie
- Communicatiefunctie
- Juridische zaken
- Bestuurszaken en bestuursondersteuning
- Informatievoorziening en automatisering
- Documentaire informatie voorziening (DIV) / informatiebeheer
- Facilitaire Zaken en huisvesting
- Managementondersteuning in het primaire proces
- ICT-kosten
Dit zijn bijvoorbeeld de computers, intranet, applicatiebeheer en de Windows software. - Huisvestingskosten
De onderhoudskosten en kapitaallasten (rente en afschrijving) van bijvoorbeeld het gemeentehuis horen hier ook bij. - Uitbestedingskosten bedrijfsvoering
Het gaat hier om uitbesteding van reguliere overheadtaken (bijv. schoonmaak) of inhuur van overheadpersoneel.
Overhead in cijfers:
Hieronder staat het overzicht van de overheadkosten in 2019.
Bedragen x € 1.000 | |||||
Overhead | Begroting 2019 Primair | Begroting 2019 Actueel | Rekening 2019 | ||
1. Loonkosten overhead | -5.063 | -4.261 | -4.529 | ||
2. ICT-kosten | -2.029 | -2.105 | -2.081 | ||
3. Huisvestingskosten | -557 | -548 | -510 | ||
4. Uitbestedingskosten bedrijfsvoering | -1.657 | -2.486 | -1.803 | ||
Totaal | -9.306 | -9.400 | -8.923 | ||
Toerekening aan projecten/grondexploitatie | 254 | 254 | 132 | ||
Overhead ten laste van exploitatie | -9.052 | -9.146 | -8.791 |
ad 1 Loonkosten overhead
In deze raming zijn naast de directe loonkosten ook opgenomen:
- de kosten van participatiebanen;
- diverse kosten, waaronder opleidingen, abonnementen, vakliteratuur en lidmaatschappen.
ad 2 ICT-kosten
In deze raming zijn onder meer opgenomen:
- kosten van onderhoud software;
- leasekosten van de PC's;
- bijdrage aan de IRVN (ICT Rijk van Nijmegen).
ad 3 Huisvestingskosten
In deze raming zijn opgenomen:
- kosten gemeentehuis in Groesbeek;
- kosten voormalige gemeentehuis in Ubbergen.
ad 4 Uitbestedingskosten bedrijfsvoering
In deze raming zijn opgenomen:
- stelpost inhuur
- stelpost flexibele schil
Een stelpost is een raming/reservering voor uitgaven waarvan we nog niet weten waar die precies thuishoren. Een voorbeeld hiervan is de stelpost voor inhuur. Deze wordt ingezet als vervanging bij uitval van een zieke medewerker of bij het opvangen van werkzaamheden als er een vacature niet kan worden ingevuld. Bij de raming van zo'n stelpost inhuur weten wij wel vooraf dat het nodig is maar niet door welke afdelingen dit budget ingezet gaat worden. We kunnen daarom deze ramingen niet vooraf toerekenen aan de programma's. Dat is de reden dat deze meegenomen zijn in de overhead.
Daarnaast is er een flexibele schil, dat zijn middelen (mensen en geld) die we vanuit de flexibele schil inzetten om goed in te kunnen spelen op externe ontwikkelingen.
Toerekening aan projecten/grondexploitatie
Een deel van de overheadkosten kan worden toegerekend aan de projecten/grondexploitatie. Deze overheadkosten drukken daardoor niet op het resultaat.
Opslag overhead
De overheadkosten worden niet verdeeld, maar moeten in de begroting apart zichtbaar gemaakt worden. Dat gebeurt in dit programma.
De kosten die we doorrekenen aan de programma's mogen alleen nog maar zogenaamde directe kosten zijn en dat is overhead niet.
Bij het berekenen van kostendekkendheid (bij tarieven) mogen we echter wel een opslag voor overhead meenemen, zodat de kosten juist en volledig zijn. De kosten worden dan verhoogd met een percentage voor de overhead.
Bij de begroting is het opslagpercentage voor 2019 berekend op 105,10%.
Voor meer informatie over de organisatie en de bedrijfsvoering verwijzen we naar de paragraaf Bedrijfsvoering.