- verbonden partij Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen
Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid algemeen bestuur/Lid dagelijks bestuur
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen, Berg en Dal en provincie Gelderland
Openbaar en gemeentelijk belang
De ODRN behartigt de belangen van de deelnemers op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht.
Het doel van de vorming van de ODRN is het bereiken van een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en door bundeling van deze taken de efficiency te verbeteren.
Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het Rijk). De gemeente Berg en Dal, gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland hebben ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht.Visie
De opgedragen taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving zodanig uitvoeren dat deze dienstbaar zijn aan veilige fysieke leefomgeving. Hierbij vindt de uitvoering plaats op kwalitatief goed niveau, efficiënt en met het oog voor de klant. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan de risicovolle (bedrijfs)activiteiten in het kader van het toezicht op risicobedrijven en de vergunningverlening bij complexe bedrijven.
Beleidsvoornemens
Bij uitvoering van de taken gelden, naast wettelijke voorschriften, de beleids -en/of toetsingskaders die worden ingebracht door de partners. Steeds zal worden beoordeeld in hoeverre er verschillen zitten in deze beleidskaders van de partners en zullen voorstellen gedaan worden hoe met deze verschillen om te gaan.
Er loopt een discussie over de cultuurverandering bij de ODRN naar de ‘Ja, mits’ houding. Deze verandering sluit ook aan bij de transitie die de komende Omgevingswet van ons vraagt.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Rekening 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-1.883
-1.588
-2.012
Eind boekjaar 2018
Begin boekjaar 2019
Eind boekjaar 2019
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
13,87%
13,87%
Resultaat verbonden partij
-721
Omvang eigen vermogen verbonden partij
53
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
5.430
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2018.
Ontwikkelingen
Midden 2019 werd duidelijk dat de ODRN grote organisatorische en financiële problemen kent. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop we met de ODRN samenwerken. De problemen zijn geanalyseerd en er is een ontwikkelagenda opgesteld om deze op te gaan lossen. Hier zijn we al mee begonnen en we gaan daar de komende jaren mee door.De Omgevingswet is in de ontwikkelagenda onderdeel geworden van het thema ‘Nieuwe wetgeving’. We maken afspraken over hoe we de taken die bij de Omgevingswet horen vormgeven. Daarnaast bepalen we welke taken de ODRN doet en welke taken Berg en Dal zelf op zich neemt. Tot slot zoeken we daarbij naar ‘gemene delers’ bij andere opdrachtgevers, zodat onze vraag aan de ODRD zo uniform mogelijk wordt. Dit geeft duidelijkheid aan inwoners en maakt de taken voor de ODRN beter uitvoerbaar14 mei 2019 is er in de Eerste Kamer voor de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen gestemd. De invoeringsdatum is nu gepland op 1 januari 2021, gelijktijdig met de invoering van de Omgevingswet..Ook deze wet valt onder het thema ‘Nieuwe wetgeving’ van de ontwikkelagenda. We maken met ODRN en opdrachtgevers afspraken over vormgeving en taakverdeling. We zijn bezig met het opzetten van pilots om te zien wat de effecten in en op de dagelijkse praktijk zijn.De partners van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen geven energiebesparing hoge prioriteit. De ODRN is daarom gevraagd om invulling te geven aan energiebesparing bij bedrijven en op die manier een bijdrage te leveren aan de doelstelling van het Gelders Energie Akkoord. Beoogd wordt dat bij alle bedrijven in 2020 energiebesparende maatregelen zijn geïmplementeerd. De ODRN zorgt ervoor dat alle subsidiemogelijkheden optimaal benut worden, maar ook van de partners wordt een bijdrage verwacht.
Naast de ontwikkelagenda hebben we oog voor lopende thema’s zoals deze. We gaan door met het benutten van subsidiemogelijkheden en maken met de ODRN een zo optimaal mogelijke planning voor controles. Energie Toezicht vraagt om een andere benadering dan toezicht op bouw en milieu. Samen met ODRN en opdrachtgevers proberen we hier rekening mee te houden en invulling aan te geven.Risico's
Het werkplan 2020 dat nu in onze begroting is verwerkt is bovenstaande nog niet opgenomen. Waarschijnlijk betekent dit een verhoging van de bijdrage. Daarnaast moet de ODRN zich ook voorbereiden op de invoering van de omgevingswet. We houden rekening met een risico van 50% van € 264.000.
- verbonden partij Euregio (Rhein-Waal)
Euregio (Rhein-Waal)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Euregioraad
Deelnemers
Duitse en Nederlandse gemeenten, regionale overheden
Openbaar en gemeentelijk belang
Stimuleren van de grensoverschrijdende samenwerking in het Nederlands-Duits grensgebied.
Visie
De Euregio Rijn-Waal geldt als pleitbezorger voor de gehele grensregio. Wij zetten ons bij Nederlandse, Duitse en Europese instellingen en organen in voor de belangen van de grensregio, om de grensoverschrijdende toegankelijkheid duurzaam te verbeteren. De belangenbehartiging vindt plaats op alle maatschappelijk relevante gebieden, van economie en infrastructuur tot onderwijs en cultuur.
Daarnaast biedt de Euregio Rijn-Waal ook een platform voor diverse doelgroepen in de regio. Enkele voorbeelden zijn het Euregionale Forum voor Grensoverschrijdende Gezondheidszorg en de Ronde Tafel Openbare Orde en Veiligheid. Ook faciliteert de Euregio Rijn-Waal desgewenst grensoverschrijdende ad-hoc werkgroepen rondom diverse actuele thema's.Beleidsvoornemens
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij circa 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten.
De Euregio Rijn-Waal wil zich nog duidelijker positioneren en onderscheiden als expert op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking. De Euregio Rijn-Waal is vertegenwoordigd in vele netwerken aan beide zijden van de grens en heeft veel expertise in huis om grensoverschrijdende vragen te kunnen beantwoorden. De Euregio Rijn-Waal is niet alleen expert op het gebied van het Europese subsidieprogramma's als INTERREG en Eures, maar is ook het aanspreekpunt voor haar inwoners als het gaat om grensoverschrijdend wonen en werken. De Euregio Rijn-Waal faciliteert actief de netwerken op het gebied van onder andere intergemeentelijke samenwerking, gezondheidszorg en openbare orde en veiligheid. Met haar brede kennis wil de Euregio Rijn-Waal haar leden en stakeholders motiveren grensoverschrijdend actief te worden.
Meer beleidsvoornemens zijn te vinden in de Strategische Agenda 2020 Euregio.Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Rekening 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-8
-8
-8
Eind boekjaar 2018
Begin boekjaar 2019
Eind boekjaar 2019
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
1.459
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
2.707
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende jaarverslag 2018
Ontwikkelingen
De versterking van grensoverschrijdende samenwerking geldt voor vele beleidsterreinen zoals economische ontwikkeling, onderwijs en arbeidsmarkt, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud en landschapsbeheer en sociale zaken.
Risico's
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij circa 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten.
De Euregio Rijn-Waal wil zich nog duidelijker positioneren en onderscheiden als expert op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking. De Euregio Rijn-Waal is vertegenwoordigd in vele netwerken aan beide zijden van de grens en heeft veel expertise in huis om grensoverschrijdende vragen te kunnen beantwoorden. De Euregio Rijn-Waal is niet alleen expert op het gebied van het Europese subsidieprogramma's als INTERREG en Eures, maar is ook het aanspreekpunt voor haar inwoners als het gaat om grensoverschrijdend wonen en werken. De Euregio Rijn-Waal faciliteert actief de netwerken op het gebied van onder andere intergemeentelijke samenwerking, gezondheidszorg en openbare orde en veiligheid. Met haar brede kennis wil de Euregio Rijn-Waal haar leden en stakeholders motiveren grensoverschrijdend actief te worden.
Meer beleidsvoornemens zijn te vinden in de Strategische Agenda 2020 Euregio.
Geen gegevens bekend. - verbonden partij Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
Na de opheffing van de Stadsregio Arnhem – Nijmegen is in de regio Arnhem-Nijmegen de wens blijven bestaan om op een aantal gebieden samen te blijven werken. Dit zijn de gebieden economie, wonen, mobiliteit en duurzaamheid. Deze samenwerking is geregeld in een lichte vorm van een gemeenschappelijke regeling: het Gemeenschappelijk Orgaan (GO).
Het GO richt zich op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de Arnhem Nijmegen City Region, in zowel nationaal als internationaal perspectief. Het doel van het GO is om op de gebieden economie, mobiliteit, wonen en duurzaamheid het beleid onderling en met de provincie af te stemmen.
Het GO bestaat uit een Bestuurlijk Overleg (hier nemen over het algemeen de burgemeesters in plaats). Onder dit Bestuurlijk Overleg hangen 4 regionale portefeuillehoudersoverleggen: economie, wonen, duurzaamheid en mobiliteit.Visie
De Regio Arnhem Nijmegen is een regionaal samenwerkingsverband tussen 18 gemeenten gericht op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem Nijmegen, in nationaal en internationaal perspectief. De Regio Arnhem Nijmegen is een platform van overleg en afstemming, gericht op de thema's Duurzaamheid, Economie, Wonen en Mobiliteit.
Beleidsvoornemens
De Stadsregio Arnhem Nijmegen als WGR+ regio is geliquideerd en functioneert niet meer als regionaal samenwerkingsverband. De gemeenten hechten nog wel waarde aan een vorm van regionale samenwerking op de terreinen Economie, Mobiliteit, Wonen en Duurzaamheid.
Voor deze samenwerking is het Gemeenschappelijk Orgaan opgericht. Deze samenwerking moet leiden tot een structureel betere positie van de regio in (inter)nationaal perspectief. Ook moet het leiden tot een intensieve samenwerking met ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en de overheid: de Triple Helix.Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Rekening 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-52
-68
-65
Eind boekjaar 2018
Begin boekjaar 2019
Eind boekjaar 2019
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
4,47%
4,47%
Resultaat verbonden partij
-127
Omvang eigen vermogen verbonden partij
146
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
209
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende jaarverslag 2018
Ontwikkelingen
De ambitie is om te werken aan een steviger profiel van de regio.
Risico's
Geen gegevens bekend
- verbonden partij Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Elst
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
18 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het vergroten van het toeristisch marktaandeel van de Regio Arnhem Nijmegen.
Visie
De vrijetijdseconomie vormt een belangrijk onderdeel van de economie in de regio Arnhem Nijmegen. Het streven naar economische groei binnen recreatie en toerisme zorgt voor meer bestedingen en werkgelegenheid. Hierdoor ontstaat een kwalitatief goed verblijfsklimaat. Een klimaat dat uitnodigt om te bezoeken, in te wonen en in te werken. RBT KAN heeft de ambitie een belangrijke partner te zijn in deze regionale ontwikkelingen.
Beleidsvoornemens
De missie is het in gang zetten en beschikbaar stellen van een collectieve marketingaanpak die ingezet kan worden om duurzame groei te realiseren in de vrijetijdseconomie van de regio Arnhem Nijmegen. Daarvoor wordt intensief samengewerkt met een grote hoeveelheid aan partners binnen en buiten de regio. We intensiveren in 2019 de samenwerking met de provincie. Hun recente koersnotitie biedt daartoe kansen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Rekening 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-47
-46
-48
Eind boekjaar 2018
Begin boekjaar 2019
Eind boekjaar 2019
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
101
Omvang eigen vermogen verbonden partij
162
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
866
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende jaarverslag 2018
Ontwikkelingen
Samen met het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT) heeft RBT/KAN Regiomarketing Gelderland opgericht voor de toeristische marketing van beide regio's.
In september 2016 is de strategische marketingvisie 2017-2020 gepresenteerd. Van af 1 januari 2019 is de nieuwe naam Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.Risico's
Geen gegevens bekend
- verbonden partij Grenzland Draisine GMBH
Grenzland Draisine GMBH
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Kranenburg(Duitsland)
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid toezichtsraad
Deelnemers
Kleve, Kranenburg en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Toeristische exploitatie van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve
Visie
Het exploiteren van het spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve.
Beleidsvoornemens
Mede in het kader van het project "Zorgeloos op Vakantie" en de ambitie een toegankelijke regio te zijn, worden enkele familie-draisinen geschikt gemaakt voor rolstoelgebruikers. De drie Draisinestations in Groesbeek, Kranenburg en Kleef krijgen een rolstoeloprit.
Daarnaast geeft de Grenzland Draisine GmbH in 2018 meer aandacht aan promotie in Nederland.Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Rekening 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
0
0
Eind boekjaar 2018
Begin boekjaar 2019
Eind boekjaar 2019
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
33,33%
33,33%
Resultaat verbonden partij
3
Omvang eigen vermogen verbonden partij
25
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
64
Toelichting
Door de gemeente Berg en Dal is in totaal € 40.000 ingelegd. Bij de oprichting € 10.000 en in 2015 een eenmalige exploitatiebijdrage van € 30.000.
Ontwikkelingen
Geen gegevens bekend
Risico's
Geen gegevens bekend
- verbonden partij Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren/I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Dagelijks Bestuur/ Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Mook en Middelaar, Wijchen, Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft twee modules, het Werkbedrijf en IRvN. De gemeente Berg en Dal is deelnemer in beide modules. Het Werkbedrijf voert voor de regiogemeenten de wettelijke re-integratie taken uit op grond van de Participatiewet. Daarnaast voert ze de wettelijke taken uit op grond van de Wet sociale werkvoorziening. De module IRvN voert een aantal ICT-taken uit voor de regiogemeenten.
Visie
In het koersdocument "In een goede relatie geef je elkaar de ruimte "staat een aantal principes gedefinieerd voor regionale samenwerking. Principes die tot stand zijn gekomen na een traject van ruim 2 jaar met raden en colleges:
1. Samenwerking haalt het maximale uit de uitvoering.
2. Samenwerking laat beleid een lokale aangelegenheid.
3. Samenwerking levert geen bestuurlijke drukte op.
4. Samenwerking gaat uit van ontkokering en integraliteit.Het werkbedrijf en ICT Rijk van Nijmegen staan als modules van de MGR voor de uitdaging vorm te geven aan de eerste twee principes. Het is aan de MGR om invulling te geven aan de laatste twee principes. Dit wordt onder meer gedaan door de platformfunctie, waarmee gesprekken op het niveau van het Rijk van Nijmegen over thema's die meerdere gemeenten aangaan gefaciliteerd kunnen worden. Ook de overige ondersteuning van het bestuur, breder dan alleen voor wat betreft de invulling van de platformfunctie, val onder dit kopje. Hiermee is er aansluiting bij de praktijk, waarin dit ook geen gescheiden taken en werkzaamheden betreft.
Beleidsvoornemens
Met betrekking tot het Werkbedrijf zijn de voornemens:
- Meer arbeidsgehandicapten aan de slag.
- Dienstverlening aan statushouders.
- Invullen wettelijke verplichting beschut Werk Participatiewet.
- Verbeteren samenspel met afdelingen Inkomen.
- De positieve lijn van een stijgende toegevoegde waarde per SW-medewerker wordt doorgezet.
- Verder bouwen aan de keten van loonvormende arbeid.
- Kandidaten die zich ontwikkelen in de niet-loonvormende keten, de stap naar de loonvormende keten te laten zetten. Iemand die door bepaalde omstandigheden niet meer in staat is tot loonvormende arbeid, toe te leiden naar de lokale situatie voor een niet-loonvormende activiteit.Met betrekking tot de platformfunctie zijn de voornemens:
- Evaluatie van de platformfunctie van de MGR;
- Aanknopingspunten uit de evaluatie benoemen en uitvoeren om op andere wijze de platformfunctie uit te gaan voeren;
- Het thema demografie verdiepen met het oog op regionale samenwerking;
- In samenwerking met de Agendacommissie twee regionale (raads)bijeenkomsten organiseren;
- Verbeteren van de website, zodat de openbare vergaderingen en stukken toegankelijk zijn.Voor nadere informatie: zie MGR Regio Rijk van Nijmegen Begroting 2019-2022 en bijstelling 2018
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Rekening 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-7.053
-7.184
-6.704
Eind boekjaar 2018
Begin boekjaar 2019
Eind boekjaar 2019
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
-22
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
22.173
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2018
Ontwikkelingen
Geen gegevens bekend
Risico's
De risico's van het werkbedrijf zijn gekwantificeerd in de begroting van het werkbedrijf. Aangezien het werkbedrijf geen algemene reserve mag aanhouden, moet elke gemeente haar risicodeel in de begroting opnemen. De verwachtingswaarde van de risico's bedraagt € 6,605 mln. en het risico op € 2.554 mln. Ons aandeel bedraagt daarin ongeveer 11%.
- verbonden partij Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Bestuurslid
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De vervoersorganisatie heeft tot doel de gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.
De sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer worden overgedragen aan de vervoersorganisatie.Visie
De BVO DRAN is een gemeenschappelijke regeling van de 18 gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen. De BVO DRAN koopt voor de gemeenten het doelgroepenvervoer in (Wmo-, leerlingen-, dagbestedings- en Jeugdwetvervoer) en ziet toe op de uitvoering ervan.
Beleidsvoornemens
De negentien gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen en de provincie Gelderland werken samen aan het regionale doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer is vervoer voor inwoners die geen of niet altijd gebruik kunnen maken van regulier openbaar vervoer. De samenwerkende gemeenten hebben hiervoor de Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen opgericht.
De vervoersorganisatie brengt de belangen van de gemeenten samen op het gebied van aanvullend vervoer. Samen werken de gemeenten aan het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken vervoersysteem. Dit vervoer rijdt per 1 september 2016 onder de naam Avan. Het houdt rekening met de mogelijkheden van de reizigers en hun sociale netwerk. En het bedient ook het buitengebied en de kleine kernen, met optimale aansluiting op het reguliere openbaar vervoer.
In de vervoersorganisatie sturen en beheersen de gemeenten samen de uitvoering en ondersteunende processen voor dit aanvullend openbaar vervoer.Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Rekening 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-990
-1.025
-1.092
Eind boekjaar 2018
Begin boekjaar 2019
Eind boekjaar 2019
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
0
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2018.
Ontwikkelingen
De BVO DRAN is in september 2016 gestart. Het blijkt dat onze kosten voor het vervoer de afgelopen jaren flink zijn gestegen. Dit heeft te maken met de wijze waarop het vervoer is aanbesteed (kostenverhogende factoren in het bestek) en met een nieuwe verdeling van de kosten over de gemeenten. Die nieuwe verdeling is gekozen omdat de oude verdeling de kosten niet goed toerekende aan de gemeenten. Berg en Dal is een nadeelgemeente en moet veel meer betalen, vooral voor het leerlingenvervoer. Dit leidt ertoe dat we overwegen om (deels) uit de BVO DRAN te stappen, bijvoorbeeld het leerlingenvervoer eruit halen en weer zelf of samen met andere gemeenten gaan inkopen. We gaan dit onderzoeken. Daarnaast bekijkt de BVO DRAN of er op de korte termijn al kostenbesparende maatregelen genomen kunnen worden.
Risico's
In 2019 is het vervoer aanbesteed en in begin 2020 afgerond. Dit heeft geleid tot een positief resultaat. Voor volgende jaren houdt de DRAN rekening met een toename van het wmo vervoer en leerlingenvervoer. We lopen het risico dat deze toename verder stijgt. Het risico voor de kostentoename schatten we in op 10% van 1,072 mln.
- verbonden partij Stichting Rijk van Nijmegen@
Stichting Rijk van Nijmegen@
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Bestuurslid
Deelnemers
7 gemeenten, provincie Gelderland en de Rabobank
Openbaar en gemeentelijk belang
Visie
Om de sociaal-economische potentie van het Rijk van Nijmegen te verzilveren, is het essentieel om de krachten in de regio te verbinden en te versterken in een intensieve samenwerking tussen inwoners, bedrijven, instellingen en gemeenten.
Beleidsvoornemens
- Op regionaal niveau creëren ze een cultuur van samenwerken, waarin communities over gemeentegrenzen heen samen sociaal-economische uitdagingen aanpakken. Het belang van relaties, partnerschappen en samenwerkingsverbanden is natuurlijk niet nieuw, maar het groeit. Daarom stimuleren ze dat communities hun kennis en ervaringen delen op virtuele en fysieke ‘marktplaatsen’.
- Ze stimuleren projecten met kennis, toegang tot een groot netwerk en financiële middelen. Ook werven ze nieuwe projecten, die de economie aanjagen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Rekening 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-17
-21
Eind boekjaar 2018
Begin boekjaar 2019
Eind boekjaar 2019
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
113
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
43
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2018
Ontwikkelingen
RVN@ heeft een plan opgesteld "Rijk van Nijmegen 2025". Met dit plan willen ze dat de regio Nijmegen een toppositie inneemt in Nederland op sociaal- economisch gebied.
Risico's
Geen gegevens bekend