Wat gaan we daarvoor doen?
- We werken aan een duurzame gemeente door te werken aan energiebesparing en het opwekken van duurzame energie.2.4.1Stand van zaken Voorjaarsnota
Het actieplan Duurzaamheid is vastgesteld. Dit geeft de benodigde houvast om gestructureerd aan duurzaamheid te kunnen werken. Om het capaciteitsgebrek ook op te lossen heeft de Raad structurele uitbreiding op gebied van duurzaamheid mogelijk gemaakt.
De ontwikkeling van de ruimtelijke visie duurzame energie (kansenkaart) zit in de eindfase. Vooruitlopend op de vaststelling, zijn er diverse initiatieven van grondeigenaren en projectontwikkelaars die onze aandacht vragen. Hier gaan we mee aan de slag.
In opdracht van het Rijk wordt er gewerkt aan een Regionale Energie Strategie (RES). Hierin moeten wij als regio tot een akkoord komen over de ruimtelijke inpassingen voor de opwekking van duurzame elektriciteit, de warmtetransitie in de gebouwde omgeving en de daarvoor benodigde opslag en energie-infrastructuur.
Voor nieuwbouw is gasloos bouwen verplicht vanaf 1 juli 2018. In onze gemeente zijn ook al verschillende initiatieven van burgers, woningcorporaties en/of VVE’s om bestaande woningen van het aardgas af te krijgen. Wij ondersteunen deze initiatieven. Ook zijn we begonnen met het opstellen van de verplichte Warmtevisie. Hierin brengen we de uitgangssituatie voor Berg en Dal in beeld en laten we zien hoe woningeigenaren zich zo goed mogelijk kunnen voorbereiden op een CO2-neutrale toekomst.
Vorig jaar zijn we begonnen met het Green Destinations Program. Momenteel kijken we hoe we hier een goed vervolg aan kunnen geven.
Hoewel er regelmatig gecommuniceerd werd over duurzaamheid, zat er geen gestructureerde communicatiestrategie achter. Dit blijkt door de Regionale Energie Strategie, het aardgasvrij maken van bestaande woningen en de warmtevisie steeds noodzakelijker. Samen met de afdeling communicatie werken we hieraan.
Uiteraard gaan we ook door met successen zoals het Loket Duurzaam Wonen Plus, de stimuleringsregelingen, het uitrollen van een netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s. Daarnaast vervangen we de huidige straatverlichting door LED-verlichting.
Stand van zaken NajaarsnotaDe Ruimtelijke Visie Duurzame Energie (RVDE) is opgesteld, ter inzage gelegd en aan de Raad ter vaststelling voorgelegd. Eind dit jaar kan de Raad deze definitief vaststellen. Daarna kunnen we de gesprekken met een twintigtal initiatiefnemers voortzetten om te bepalen of en welke initiatieven daadwerkelijk kunnen leiden tot zonneparken op land en op water.
Daarnaast is verder ingezet op het leveren van input in de Regionale Energie Strategie (RES). Berg en Dal wil haar bijdrage leveren, maar zet in op het zelf kunnen bepalen waar en hoeveel. In 2020 zal dit moeten leiden tot een regionaal concept-bod en uiteindelijk tot een definitief bod.
Als voorloper op de definitieve transitievisie warmte, is een startnotitie Warmte opgesteld. Hiermee is duidelijk geworden welke mogelijkheden er in Berg en Dal zijn om wijken in de toekomst van warmte te voorzien.
In 2020 bouwen we hierop voort en gaan we leren of en hoe we inwoners meekrijgen om vrijwillig over te stappen op alternatieven voor gas. Hiervoor gaan we samen met woningcorporatie Oosterpoort aan de slag.
Door krapte op de arbeidsmarkt is pas begin november een extra medewerkster in dienst gekomen. Tot die tijd is dit opgevuld met inhuur. Door de beperkte capaciteit en extra inspanningen op de Ruimtelijke Visie Duurzame Energie, zijn nog niet alle acties uit het Actieplan Duurzaamheid opgepakt. Begin 2020 maken we de stand van zaken op.
Stand van zaken JaarrekeningIn 2019 zijn successen geboekt. Begin 2019 is het Actieplan Duurzaamheid vastgesteld. We zijn gestart met het uitvoeren van de benoemde acties. Ook de bijbehorende capaciteitsuitbreiding is gerealiseerd.
De ruimtelijke visie duurzame energie-opwekking is vastgesteld. Inmiddels zijn er tussen de 25 en 30 initiatieven binnen de gemeente bekend. Deze initiatieven zijn rijp en groen. De volgende stap is dat er 3 tot 5 pilots geselecteerd worden. Bij elkaar beslaan de initiatieven ruim 250 hectare aan zonneparken, waarvan ruim 200 hectare aan initiatieven binnen de zoekgebieden. Dit geeft een goede hoop dat de energie-opwekking met zonnepanelen in onze gemeente komende tijd een vlucht naar voren kan nemen.
De Raad heeft de startnotitie RES (Regionale Energie Strategie) vastgesteld. We draaien volop mee in de ontwikkeling van de RES en we brengen de ruimtelijke visie duurzame energieopwekking van onze gemeente in. Daarnaast proberen we samen op te trekken met belangenorganisaties. Zo geven we ons landschap de stem die het verdient.
De startnotitie Warmtetransitievisie is door de Raad vastgesteld. We zijn nu gestart met hier uitvoering aan te geven.
Ook het Loket Duurzaam Wonen Plus is een succes. Tussen de 200 en 250 inwoners, bedrijven en organisaties hebben in 2019 contact gezocht met het loket. Ongeveer de helft hiervan zijn nieuwe contacten. In vergelijking met omringende gemeenten is dit een hoge score.
Green Destinations is voor ons de kapstok om de toeristische sector te verduurzamen. Samen met de STER is een onderzoek uitgezet naar welke mogelijkheden circulaire economie biedt aan de toeristische sector. De eerste focus ligt hierbij op de afvalstromen. In de eerste helft van 2020 verwachten we de eerste resultaten.
Er wordt veel gebruik gemaakt van onze subsidieregeling voor duurzaamheidsmaatregelen. Er zijn 907 subsidies verstrekt. In 53% van de gevallen gaat het om subsidies voor zonnepanelen. De overige 47% zijn subsidies voor verschillende isolatiemaatregelen zoals HR++-glas of muurisolatie. Voor 2020 is nog €148.581 beschikbaar. De verwachting is dat de subsidieregeling rond de zomer is uitgeput.
Ook onze duurzaamheidslening is populair. In 2019 zijn 107 leningen toekomstbestendig wonen/duurzaamheidsleningen verstrekt. In 2019 gaat het om een bedrag van € 820.000. Het nog beschikbare budget voor 2020 is € 620.000.
Op dit moment zijn er in onze gemeente 20 openbare laadpalen voor elektrische auto’s. Hiervan zijn er in 2019 maar liefst 11 in gebruik genomen. Dit is volgens verwachting.
Er zijn in 2019 een tiental initiatieven, komend vanuit inwoners, ondersteund. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld burgerinitiatieven, scholen, VVE’s en energiecoöperaties. Hierbij zijn initiatieven om grootschalige zonneparken aan te leggen niet meegerekend.
- We nemen maatregelen tegen de effecten van klimaatverandering.2.4.4Stand van zaken Voorjaarsnota
Voor Beek zijn we bezig met een studie waarin we maatregelen zoeken tegen wateroverlast. Het rioleringsstelsel en de ‘water werkt’ gootjes en beken zijn hierin meegenomen. Ook hebben we contacten met Staatsbosbeheer en ‘t Geldersch Landschap over de afspoeling vanaf de stuwwal.
In Breedeweg zijn we in gesprek met de landeigenaren op de helling en inwoners in de stedelijke kern. Verschillende alternatieven voor een waterberging ten westen van de kern zijn samen met het waterschap in beeld gebracht.
Het is inmiddels duidelijk dat er vele werkvelden zijn, vele stakeholders en dat een enkelvoudige oplossing niet voorhanden is. Wij schrijven hiervoor een procesplan waarin we de rollen van het waterschap, de provincie en gemeente omschrijven. Ook onze inwoners, inclusief landeigenaren, spelen een belangrijke rol. Op 27 mei is er een bewonersavond gehouden. Op 12 juni is de Deltacommissaris op bezoek geweest. Wij hebben geprobeerd om Breedeweg (en ook Beek) onder de aandacht te krijgen, zodat we bij een volgende Rijkstranche 'wateroverlast' ook financiële middelen toegewezen krijgen.
De proef met Groesbeek Noord is nog niet helemaal afgerond. De ontwikkeling van de benodigde software nam meer tijd in beslag. We hebben nu wel de huidige situatie in beeld en weten welke kwetsbare locaties we nog hebben als het gaat om wateroverlast.
De Regionale Adaptatie Strategie (RAS) is ondertekend in april. De RAS wordt dit najaar uitgewerkt in een uitvoerings- en investeringsprogramma.
Stand van zaken NajaarsnotaHet gebiedsproces om de wateroverlast in Breedeweg te verminderen loopt. Het procesplan is afgerond. De studie naar de waterstromen, overlastlocaties en bestaande infrastructuur is vrijwel afgerond. We gaan nu met het waterschap en andere belanghebbenden aan de slag om betaalbare oplossingsrichtingen te formuleren en een besluit te nemen over kostenverdeling.
De Regionale Adaptatie Strategie (RAS) is vastgesteld. Daarna zijn de verschillende partijen gestart met het proces om een Regionaal Uitvoeringsprogramma (RUP) te maken. Hiervoor wordt een Plan van Aanpak opgesteld. Bij de deelnemende gemeenten en het waterschap is geïnventariseerd welke thema’s volgens hen regionaal moeten worden opgepakt en welke lokaal en welke thema’s prioriteit hebben en welke minder. De uitkomsten hiervan gebruiken we bij het opstellen van het RUP.
In de kern Breedeweg (Groesbeek) verspreiden we periodiek een nieuwsbrief onder geïnteresseerden, waarin we aangeven wat we gedaan hebben, waar we mee bezig zijn en wat inwoners zelf kunnen doen.
Stand van zaken JaarrekeningWe werken samen met de regiogemeenten, het waterschap en de provincie om een Regionaal Uitvoeringsprogramma (RUP) op te stellen. Per thema hittestress, wateroverlast, overstromingen en droogte wordt bekeken welke projecten en maatregelen regionaal kunnen worden opgepakt en wie wat doet. Ook bekijken we welke externe partijen bij welk thema betrokken zijn, wat ze nu al doen en wat verbeterd kan worden.
- We stimuleren het verminderen van de hoeveelheid restafval.2.4.3Stand van zaken Voorjaarsnota
Er komt een voorstel aan de raad voor optimalisaties in het afvalbeleid. Daarin stellen we voor de service op restafval te verlagen door minder vaak (vier-wekelijks) te gaan inzamelen, mits de luierinzameling geregeld is. Hiermee stimuleren we verdergaande afvalscheiding. Ook stellen we voor de milieustraatservice in stand te laten ondanks hogere kosten. We bezien de papierinzameling en de rol die sportverenigingen hierin spelen.
Zodra de ARN in staat is om luiers en incontinentiemateriaal gescheiden in te zamelen en te verwerken volgt een voorstel ter besluitvorming.
Op het gebied van zwerfafval zoeken we samenwerking met de provincie voor de bermen langs provinciale wegen, en met Rijkswaterstaat voor de oevergebieden. En natuurlijk blijven we 'Wijkhelden' promoten.
Stand van zaken NajaarsnotaHet voorstel met optimalisaties in het afvalbeleid is door de discussie over oud papier nog niet behandeld in de raad. Bovendien moet de techniek voor gescheiden verwerking van luiers en incontinentiemateriaal nog verder geoptimaliseerd worden voordat een start gemaakt kan worden met gescheiden inzamelen en verwerken. Het verlagen van de inzamelfrequentie restafval is daar aan gekoppeld.
Op het gebied van zwerfafval is de samenwerking met de provincie gestart.
Stand van zaken JaarrekeningEr is nog geen optimalisatievoorstel behandeld in de raad. Bij de begrotingsbehandeling 2020 is afgesproken eerst een evaluatie van het afvalbeleid uit te voeren.
Er is nog geen duidelijkheid over de haalbaarheid van gescheiden verwerking van luiers en incontinentiemateriaal. In 2020 zal ARN een besluit nemen over uitbouw van de installatie. Daaropvolgend leggen we de gemeenteraad een voorstel voor over gescheiden inzameling, en de inzamelfrequentie van restafval.
Er is onderzocht of en op welke wijze er kan worden bezuinigd op de milieustraten. In 2020 geven we hier een vervolg aan.
- We geven zelf het goede voorbeeld en stimuleren onze inwoners, bedrijven en instellingen om te verduurzamen.2.4.2Stand van zaken Voorjaarsnota
We gaan verder met het verduurzamen van ons eigen vastgoed en ons wagenpark. Zo komen er dit jaar nog zonnepanelen op sporthal de Duffelt. Het gemeentehuis, sporthal Heuvelland en zwembad De Lubert zijn al voorzien van zonnepanelen. Ook gaan we Den Ienloop in Millingen aan de Rijn verduurzamen. Verder schakelen we zoveel mogelijk over op elektrische auto’s.
We kopen alleen nog maar Nederlandse groen stroom in. Om een beter inzicht te krijgen in ons gebruik maken we meer werk van de Milieubarometer. Die kunnen we prima gebruiken als input voor de CO2-prestatieladder (een CO2-managementsysteem). Daar gaan we dit jaar ook mee starten.
Stand van zaken NajaarsnotaHet verduurzamen van ons vastgoed en het verduurzamen van ons wagenpark ligt op schema. Op ons gemeentehuis ligt het maximaal aantal zonnepanelen, de daken van ons zwembad de Lubert en gemeentewerf zijn beschikbaar gesteld voor zonnepanelenprojecten voor een lokale energiecoöperatie. Daarnaast zijn er twee elektrische auto’s aangeschaft voor de BOA’s en de buitendienst.
Ook duurzaam inkopen is versterkt. Hierdoor nemen we bij elk inkooptraject duurzaamheid serieus mee in de afwegingen.
Tot slot zijn we gestart met het verkennen van de meerwaarde van de CO2-prestatieladder voor onze gemeente.
Stand van zaken JaarrekeningDe daken van de Lubert en de gemeentewerf zijn beschikbaar gesteld aan Energiecoöperatie Energierijck. Zij hebben daar in totaal 380 zonnepanelen geplaatst. Zelf hebben wij in 2019 56 zonnepanelen gelegd op het Maddogs/Fanfare gebouw. Daarnaast zijn er 120 zonnepanelen en 8 zonneboilers geplaatst op De Duffelt. Er is een onderzoek uitgezet naar welke maatregelen nog meer zin hebben. De resultaten van dit onderzoek verwachten we in het voorjaar van 2020. Daarnaast hebben we twee elektrische auto’s voor de BOA’s aangeschaft.
Uit de verkenning is duidelijk gebleken dat de CO2-prestatieladder een meerwaarde is voor onze gemeente, ook ten opzichte van de milieubarometer. Daarom zijn we gestopt met de milieubarometer en zijn we begonnen met het treffen van voorbereidingen om de CO2-prestatieladder in te voeren. De milieubarometer is alleen een tool om je CO2 uitstoot te meten. De CO2 prestatieladder gaat verder. Buiten dat je je CO2 uitstoot bepaalt, maak je ook een meerjaren plan om te verbeteren/verminderen. Er zijn ook meerdere niveau’s. Het laagste niveau gaat alleen over de CO2 uitstoot van je eigen organisatie, op het hoogste niveau neem je CO2 uitstoot ook mee in je aanbestedingen. Het is ook niet vrijblijvend, er vindt jaarlijks een audit plaats (met bijbehorende kosten).
We zien dat de capaciteitsuitbreiding op maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) zijn vruchten begint af te werpen. Uit een inventarisatie blijkt dat we al een eind op weg zijn. Zo stellen we sinds kort hogere eisen aan motoren van zware voertuigen en mobiele werktuigen. We zijn begonnen met het opstellen van een MVI-actieplan en de voorbereidingen om het Convenant MVI te ondertekenen.
- Wij nemen maatregelen om wateroverlast te voorkomen.2.4.5Stand van zaken Voorjaarsnota
Breedeweg
- De omvang van de maatregel voor de parkeerplaats Wilgstraat-Kruksebaan hangt af van de hoeveelheid water die we aan de westzijde van Breedeweg kunnen opvangen. Daarnaast dragen de aangesloten verhardingen en schuren mogelijk direct bij aan de overlast. Er is eerst ingezet op het in beeld brengen van alternatieve bergingslocaties en de eventuele grondaankoop voor de realisatie ervan. De maatregel is daarom nog niet uitgevoerd. Naar verwachting hebben we in het najaar van 2019 een totaalpakket aan maatregelen, voor de hele kern Breedeweg.
- Samen met Waterschap Rivierenland is gekeken naar verschillende bergingslocaties. Op dit moment voeren we gesprekken met de grondeigenaren. Er is nog geen definitieve locatie gevonden voor uitbreiding van de retentie. De huidige retentie van het waterschap is inmiddels wel vergroot.
- Vergroting van het transportriool is nog niet in voorbereiding. Samen met het waterschap is besloten om eerst het geheel van de aanvoer naar de zuivering in Breedeweg te beschouwen en een periode de aanvoer te meten in het transportriool. Op basis daarvan bekijken we welke maatregelen noodzakelijk zijn.
Beek
- Zowel de boven- als ondergrond (rioleringsstelsel) bekijken we op dit moment in samenhang. Dit doen we in een modelstudie waarbij verschillende neerslaggebeurtenissen op het systeem losgelaten worden. Daarnaast is de praktische uitvoerbaarheid van maatregelen aan wegen en verhardingen voor de ‘watersnelwegen’ onderzocht. Dit samen geeft een beeld van de opgave die er ligt in Beek en Ubbergen. Het idee is om dit samen met de inwoners in maatregelen te vertalen.
- We gaan in gesprek met grondeigenaren in het Keteldal.
- We zijn nog niet begonnen met de uitvoering van de renovatie van ‘water werkt’. Op dit moment zijn we nog bezig met de materiaalkeuze voor de renovatie van de gootjes. De nieuwe modelberekening voor de kernen Beek en Ubbergen kan ook nog invloed kunnen hebben op de capaciteit van de gootjes (indien nodig vergroten). Zo gauw we meer weten hierover komen we met een voorstel.
Centrum Groesbeek
- De riolering in de Dries en Stekkenberg is vervangen. De wegen zijn hierbij afgekoppeld; het hemelwater infiltreert nu in de bodem. De voorbereiding van de vervanging van het riool in de burgemeester Ottenhofstraat staat gepland voor 2021.
Heilig Landstichting
- Naar verwachting komt Heilig Landstichting voor een groot gedeelte in een grondwaterbeschermingsgebied te liggen. Door aangescherpte provinciale regelgeving voor infiltratie in grondwaterbeschermingsgebieden, is het op dit moment onzeker of hemelwater van woningen direct geloosd mag worden in de bodem. Komende jaren zoeken we daarom naar de best passende alternatieve maatregel om Heilig Landstichting beter te beschermen tegen wateroverlast.
Stand van zaken NajaarsnotaBreedeweg: zie bij 2.4.4.
Beek: in Berg en Dal zijn maatregelen genomen om afspoeling van de Oude Kleefsebaan de helling af te voorkomen. Ook pakken we de afspoeling van het Wylerbergpark dit jaar aan.
Heilig Landstichting: de voortgang hiervan hangt af van de plan- en besluitvorming rond de grondwaterbeschermingsgebieden. Dit najaar verwachten we hierover de Milieu Effect Rapportage van de provincie.
Stand van zaken JaarrekeningBreedeweg
- In december hebben de besturen van gemeente en waterschap besloten om samen op te trekken met de vermindering van de wateroverlast. De totale kosten van dit project belopen ongeveer 8 miljoen euro. Deze delen we globaal 55/45%. De gemeenteraad heeft hierover een informatienota ontvangen. De uitvoering van de plannen over de 7 droogdalen is in de periode 2020-2024. Op een aantal locaties is reeds overeenstemming over grondaankoop.
Beek
- Met de reconstructie van de Esdoornstraat in 2019 is de wateroverlast rondom enkele woningen opgelost. Het water veroorzaakt straks alleen nog waterhinder op de rijbaan van de Esdoornstraat.
- In 2019 hebben we nauwkeurige hoogtemetingen gemaakt van de hele kern Beek. Hieruit blijkt dat verminderen van wateroverlast/hinder in de kern Beek mogelijk is. De watersnelwegen zijn technisch uitvoerbaar.
- Renovatie van “water werkt” is afgelopen jaar nog niet opgepakt. De meeste ambtelijke capaciteit is afgelopen jaar naar Breedeweg gegaan. Ook de aanleg van de glasvezel in het buitengebied heeft veel inzet gevraagd.
Centrum Groesbeek
- De infiltratieriolen Dries – Stekkenberg zijn aangelegd. Dit vermindert de waterafvoer via de riolen in het centrum aanzienlijk. Het aantal overstorten van de riolering op het Groeske en bij de oude waterzuivering Heikant is hierdoor ook minder. Infiltratie voorkomt ook uitdroging van de bodem.
- De voorbereiding van de reconstructie Mooksestraat/Binnenveld en reconstructie Kerkstraat zijn afgerond. In 2020 volgt aanbesteding en uitvoering. Regenwater koppelen we van de riolen af en leiden we naar de wadi’s langs het spoor en naar het brongebied bij de NH-kerk. Dit is goed tegen uitdroging van de bodem.
Heilig Landstichting
- De waterwinputten van Brakkenstein worden in de nabije toekomst waarschijnlijk naar het oosten (richting Heilig Landstichting) verplaatst. Vitens heeft dit voorgesteld. Een belangrijk voordeel voor bijvoorbeeld het Radboud is, dat dit aanmerkelijke voordelen kan bieden om met warmte en koudeopslag te kunnen gaan werken. De denkrichting om in Heilig Landstichting daken van woningen te gaan afkoppelen en regenwater te infiltreren hebben we dan ook volledig losgelaten. In Heilig Landstichting moeten we nu feitelijk streven naar het voorkomen van infiltratie van afstromend regenwater vanaf verhardingen naar de bodem. Dit is om vervuiling van het grondwater en drinkwater te voorkomen. Gedane investeringen worden hiermee teniet gedaan.
Om hier wateroverlast op te lossen willen we in gesprek gaan met Nijmegen. Wij hebben geen ruimte en grondeigendom in onze eigen gemeente om regenwater op te vangen en te bufferen. Ook moeten we in gesprek met Vitens en de provincie Gelderland om te onderzoeken of/hoe zij gaan bijdragen in de flinke financiële consequenties van de verplaatsing van deze drinkwaterputten naar het oosten. Het zal nog jaren gaan duren voordat hier duidelijkheid over is.