- verbonden partij Instituut Bijzonder Onderzoek
Instituut Bijzonder Onderzoek
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Wijchen
Verantwoordelijke portefeuille
I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
Wijchen, Beuningen, Heumen en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Opsporing van oneigenlijk gebruik van uitkeringsgelden.
Visie
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen op het gebied van de naleving van sociale zekerheidswetgeving. Dit betreft de naleving van de onderhoudsplicht en terugvordering van teveel ontvangen uitkering door (voormalige) uitkeringsgerechtigden, onderhoudsplichtigen en partners van (voormalig) uitkeringsgerechtigden. Een onderzoek tot bijzondere controle op de naleving vindt plaats na een daartoe strekkende opdracht van de deelnemende gemeente aan het Instituut Bijzonder Onderzoek. Het IBO wordt in stand gehouden door de gemeenschappelijke Regeling tussen de gemeente Berg en Dal, Beuningen, Heumen en Wijchen. De gemeente Wijchen fungeert als centrumgemeente.
Beleidsvoornemens
Geen gegevens bekend
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Rekening 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-74
-71
-80
Eind boekjaar 2018
Begin boekjaar 2019
Eind boekjaar 2019
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
29,54%
29,54%
Resultaat verbonden partij
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
64
Toelichting
De deelnemende gemeenten dragen bij in het begrotingstekort
Ontwikkelingen
Handhaven in de sociale zekerheid is een van de voornaamste doelen van het huidige kabinet. Centraal staan een steviger aanpak van fraude in de sociale zekerheid, het betrappen van fraudeurs en het aanpakken van uitbuiting van werknemers. Per 1 januari 2013 is de wetgeving rondom handhaving fors aangescherpt. Dit resulteert in een hardere aanpak van (sociale zekerheid) fraude met daarbij behorende hogere straffen. De straffen bestaan uit een forse boete bij het schenden van de plicht om informatie te verstrekken (een boete die in verhouding staat tot de benadeling of het financiële voordeel) en bij herhaalde fraude gedurende enkele maanden geen uitkering.
Risico's
Geen gegevens bekend
- verbonden partij Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Gemeentelijke GezondheidsDienst Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
lid algemeen bestuur
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD voert de wettelijke taken uit de Wet Publieke Gezondheid en Jeugdwet uit. Daarnaast voert de GGD-Gelderland Zuid ook andere taken uit bijvoorbeeld op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd.
Visie
De kracht en kennis van de GGD ligt in het vormgeven van collectieve en individuele preventie, signalering en behandeling. Zo werkt het team Gezonde wijk van de GGD samen met gemeenten aan het verbeteren van de gezondheid van mensen in de gemeenten en wijken in onze regio. De ambitie is om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen en de zelfredzaamheid van burgers te vergroten. Dit doen we door te stimuleren dat de gezonde keuze ook de makkelijkere keuze wordt.
Beleidsvoornemens
- In 2019 starten we met het opstellen van een nieuwe meerjarenstrategie 2020-2023.
- GGD voert een radarfunctie in voor de gewijzigde meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling die in gaat vanaf 2019.
- Er is een bezuinigingstaakstelling i.v.m. HR21 (functiewaarderingssysteem) oplopend tot € 556.000 in 2021.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2018
Begroting 2019
Rekening 2019
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-1.304
-1.543
-1.427
Eind boekjaar 2018
Begin boekjaar 2019
Eind boekjaar 2019
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
5,85%
5,85%
Resultaat verbonden partij
-272
Omvang eigen vermogen verbonden partij
514
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
5.935
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers uit het laatst bekende verantwoordingsjaar 2018
Ontwikkelingen
De GGD heeft eind 2015 de meerjarenstrategie 2016-2019 vastgesteld. Dit heeft geleid tot een zevental verbindende en vernieuwende producten:
1. Goed begin;
2. Gezond ouder worden;
3. Welbevinden op school;
4. Vluchtelingen;
5. infectiepreventie/ antibioticaresistentie;
6. Integrale advisering gezonde leefomgeving;
7. Personen met verward gedrag;
Door deze producten is de GGD integraler gaan werken en is de samenwerking met de netwerkpartners versterkt. Ook zijn er nieuwe netwerkingsverbanden ontstaan door de nieuwe taken Wmo en jeugdhulp en de kanteling en de wijkgerichte werkwijze met lokale netwerken/sociale teams.
De GGD wil met zijn dienstverlening aansluiten bij de veranderende samenleving en de (nieuwe) taken van gemeenten. Om dit mogelijk te maken, investeren en innoveren zij intern en samen met hun ketenpartners op de volgende terreinen:
1. Partner op het gebied van een gezonde jeugd
2. Het organiseren van preventie in het sociaal domein
3. Samenwerken aan sociale veiligheid
4. Betrouwbare bijdrage aan een veilige en gezonde leefomgevingPer 1 januari 2019 geldt de gewijzigde wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Organisaties zijn vanaf dat moment verplicht een afwegingskader op te stellen. Het afwegingskader wordt opgesteld door beroepsorganisaties in overleg met Veilig Thuis. Van Veilig Thuis wordt een actieve rol verwacht in ondersteuning en verbinding met andere beroepsvelden, het aantal meldingen en adviezen zal toenemen alsmede het aantal zaken dat op de radar komt en waarbij Veilig Thuis moet blijven monitoren.
Risico's
In de begroting 2020 GGD is rekening gehouden met de extra taken voor Veilig Thuis. We lopen het risico dat het begrotingsbudget van de GGD niet toereikend is. We schatten het risico in op 50%.