Wat gaan we daarvoor doen?
- Inwoners met een laag inkomen kennen de regelingen waar zij gebruik van kunnen maken.1.1.1Stand van zaken Voorjaarsnota
Het is nu te vroeg in het jaar om iets te kunnen zeggen over toename van het gebruik van gemeentelijke regelingen voor inwoners met een laag inkomen in 2019. In de najaarsnota volgt een eerste indicatie hiervoor.
Stand van zaken NajaarsnotaIn 2018 is er € 1.746.587 uitgegeven aan de regelingen van ons minimabeleid. In 2019 tot nu toe (oktober 2019) € 1.068.000. Schatting voor heel 2019 is dat we € 1.424.000 uitgeven aan ons minimabeleid. Het lijkt erop dat het gebruik ten opzichte van 2018, iets afneemt. Mogelijk komt dit door de goede economie, waardoor steeds minder inwoners een inkomen hebben op het minimumniveau. We informeren inwoners periodiek via informatie in de krant en een nieuwsbrief over de regelingen die er zijn om hen te ondersteunen.
Stand van zaken JaarrekeningHet gebruik van de minimaregelingen is in 2019 iets toegenomen in vergelijking met 2018. Dit zien wij door een kleine stijging in de uitgaven aan het minimabeleid en door een kleine stijging in het aantal toekenningen. In 2019 hebben wij een totaalbedrag ter hoogte van € 1.751.990-, (exclusief schuldhulpverlening en kwijtschelding gemeentelijke belastingen) uitgegeven aan ons minimabeleid. In 2018 was dit een bedrag van € 1.746.587,-. Met name de uitgaven aan de Doe Mee! regeling, de Individuele Inkomenstoeslag en de bijzondere bijstand voor bewindvoering zijn in 2019 gestegen. Dat het gebruik is toegenomen zien we niet alleen aan de uitgaven maar ook aan het aantal toekenningen. In 2019 zijn er 683 vergoedingen toegekend vanuit de Doe Mee! regeling (exclusief Kindpakket). In 2018 was dit aantal 585. In 2019 is er 4.146 keer bijzondere bijstand verstrekt. In 2018 bedroeg dit aantal 4.121. Tot slot is er 2019 vaker individuele inkomenstoeslag toegekend dan in 2018. In 2018 waren er 341 toekenningen, in 2019 is dit aantal gestegen naar 351 toekenningen.
Het gebruik van de minimaregelingen is toegenomen omdat wij nog actiever de regelingen onder de aandacht brengen bij onze inwoners. De regelingen brengen we onder de aandacht door:
- alle medewerkers van de gemeente Berg en Dal zoals de inkomensconsulenten, de medewerkers van het sociaal team en de schuldhulpverleners.
- Berichten in de plaatselijke kranten, of Facebook, Twitter, op onze website in nieuwsbrieven, bij scholen, verenigingen en openbaar toegankelijke accommodaties.
- Andere externe partijen zoals de Voedselbank, kledingbank, schuldhulpbuddy, de seniorenraad, de vrijwillige ouderen adviseurs.
- We ondersteunen initiatieven voor inwoners met een laag inkomen.1.1.2Stand van zaken Voorjaarsnota
We willen bereiken dat meer inwoners met een laag inkomen gebruik maken van het ondersteuningsaanbod dan in 2018. Daarom ondersteunen we deze initiatieven. Bijvoorbeeld door via communicatie hun bekendheid te vergroten of door een financiële bijdrage.
In de najaarsnota volgt een eerste indicatie over toename van het gebruik.
Stand van zaken NajaarsnotaHet aantal inwoners dat geholpen wordt door een schuldhulpbuddy blijft naar verwachting stabiel.
Het aantal inwoners dat gebruik maakt van de kledingbank zal nog stijgen richting het einde van het jaar. We verwachten een lichte stijging ten opzichte van 2018.
Het gebruik van de voedselbank is flink toegenomen. In 2018 kregen ongeveer 76 gezinnen wekelijks een voedselpakket. In 2019 zijn dat 111 gezinnen. Deze grote stijging is te verklaren doordat de criteria om deel te mogen nemen aan de voedselbank verruimd zijn. Deelname is mogelijk als het besteedbaar inkomen onder een bepaalde grens ligt. Er wordt met meer kosten rekening gehouden bij het bepalen van het te besteden inkomen. Dit zijn kosten voor persoonlijke verzorging, eigen risico ziektekosten, telefoon, tv, internet, vervoerskosten en was- en schoonmaakmiddelen.
Stand van zaken JaarrekeningDe gemeente ondersteunt veel initiatieven waar ook inwoners met een laag inkomen gebruik van kunnen maken. Dit zijn:
- de Kledingbank, de Voedselbank, de Weggeefwinkel en de Speelgoedbank
- Schuldhulpbuddy
- Buurtsoepie, in verschillende varianten in verschillende kernen in onze gemeente
- sportinitiatieven, bijvoorbeeld beweegpark Ooij en beweegroute Kekerdom
- reismogelijkheden, zoals de Toektoek Berg en Dal.
Alle initiatieven lopen goed. Bij veel initiatieven is het gebruik toegenomen in 2019 ten opzichte van 2018. In 2019 hebben 98 huishoudens gebruik gemaakt van de Voedselbank (76 in 2018). 61 inwoners hebben hulp gekregen van een Schuldhulpbuddy (59 in 2018).
Buurtsoepie De Heuvel heeft gemiddeld 20 bezoekers per week en het totaal aantal bezoekers in 2019 waren er 900.
- We nemen zo veel mogelijk administratieve rompslomp weg.1.1.3Stand van zaken Voorjaarsnota
Er is een ambtelijke werkgroep gestart die werkt aan het verbeteren en digitaliseren van aanvraagprocessen. In het najaar rapporteren we over het effect hiervan op het terugdringen van administratieve rompslomp voor onze inwoners. We houden aandacht voor mensen die niet digitaal vaardig zijn.
Stand van zaken NajaarsnotaDe werkgroep richt zich op administratieve processen van werk en inkomen. Op dit moment is dat het vereenvoudigen van een aanvraag voor de algemene bijstand. Daarna bekijken we ook de andere aanvraagprocessen, onder andere aanvraag bijzondere bijstand, Doe mee! regeling enzovoort. De insteek is om het aanvragen van regelingen eenvoudiger te maken. Bijvoorbeeld door de aanvraagformulieren in klare taal te schrijven. Het is nu nog niet duidelijk wat precies het effect van onze inspanningen voor onze inwoners zal zijn.
Stand van zaken JaarrekeningDe volgende concrete acties zijn uitgevoerd in 2019:
- Inwoners kunnen de aanvraag voor algemene bijstand nu ook digitaal indienen. Per post/ telefonisch kan ook nog steeds.
- De digitale aanvraag algemene bijstand is zo kort en zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. Alleen de absoluut noodzakelijke bewijsstukken moeten daarna worden ingeleverd. Het taalgebruik van de digitale aanvraag is zo eenvoudig mogelijk.
- De Doe Mee! regeling en de individuele inkomenstoeslag kan digitaal worden ingediend.
- De website is aangepast zodat inwoners sneller op de juiste plek terecht komen voor vragen over uitkeringen en regelingen voor inwoners met een laag inkomen. Het taalgebruik op de website is vereenvoudigd.
- Diverse papieren aanvraagformulieren zijn doorgenomen. Het taalgebruik van de formulieren is eenvoudiger gemaakt.