Jaarrekening

Overzicht baten en lasten

Toelichting baten en lasten

In onderstaande tabel zijn de (totale) verschillen tussen de begroting en de rekening over het jaar 2019 weergegeven.
Daaronder is per programma een analyse opgenomen waarin we de verschillen tussen de begroting en de rekening 2019 toelichten (- = nadelig).

Bedragen x € 1.000

Programma

Begroting 2019 Primair Saldo

Begroting 2019 Actueel Saldo

Rekening 2019 Saldo

Verschil Begroting Rekening

Inwoner

-33.843

-33.974

-35.847

-1.874

Onze buurt

-12.632

-14.574

-13.289

1.285

Onze gemeente

-5.320

-6.831

-6.740

91

Ons geld

58.098

59.401

59.071

-330

Overhead

-9.052

-9.145

-8.791

354

Saldo rekening baten en lasten

-2.749

-5.122

-5.597

-474

Toevoeging aan reserves

-1.102

-2.960

-4.012

-1.051

Onttrekking aan reserves

3.855

7.342

7.823

482

Resultaat rekening baten en lasten

4

-741

-1.785

-1.044

Hieronder is per programma een analyse opgenomen waarin  de verschillen tussen de begroting 2019 en de rekening 2019 zijn toegelicht (- = nadelig).

Bedragen x €1.000

Taakveld

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Leerlingenvervoer

-

In 2019 hebben minder leerlingen gebruik gemaakt van het leerlingenvervoer. Daardoor zijn de kosten € 47.000 lager dan begroot. Daarnaast heeft een (voordelige) afrekening plaatsgevonden over de jaren 2016-2018 van € 46.000 .

93

Overige onderwijsvoorzieningen

-

In 2019 hebben we extra geld van het rijk ontvangen voor achterstandenbeleid. Dit bedrag is niet volledig besteed. Het restant bedrag van € 181.000 is gestort in de reserve lopende projecten. We stellen voor om dit over te hevelen naar 2020. Op programma Ons Geld staat hier een hogere dotatie aan de reserve tegenover.

181

I/RES

Samenkracht & burgerparticipatie

-

Aan subsidies voor ouderenwerk, jeugdwerk en bewonersinitiatieven is minder besteed.

29

I

Dorps- en buurthuizen

-

Minder onderhoud Mallemolen (€ 20.000). Het restant bedrag voor het onderhoud volgens de onderhoudsplanning is gestort in de reserve lopende projecten. We stellen voor om dit over te hevelen naar 2020. Op programma Ons geld staat daar een hogere dotatie aan de reserve lopende projecten tegenover. Daarnaast heeft het onderzoek naar verplaatsing van de Mallemolen minder gekost (€ 12.000). Op programma Ons geld staat daar een lagere bijdrage uit de Algemene reserve tegenover.

32

I/RES

-

De garantiebijdrage voor Voorzieningenhart Op de Heuvel is voor zowel 2018 als 2019 € 9.000 lager.

18

Wijkteams

-

De kosten voor externe ondersteuning voor maatschappelijk werk en het Regionaal ondersteuningsbureau vielen € 35.000 lager uit. Ook de kosten voor Centrum Jeugd en Gezin waren € 12.000 minder.

51

I

Inkomens- en bijstandsvoorziening

-

Er is € 614.000 meer aan bijstandsuitkeringen verstrekt. Voor een deel van deze meerkosten ontvangen we aanvullende rijksuitkering van € 95.000.

-519

I

-

De terugvordering en het verhaal van verstrekte (leen)bijstandsuitkeringen zijn in samenspraak met de accountant getoetst op wat als reëel verhaalbaar is aan te merken. Dit leidt tot een afboeking van diverse bedragen.

-262

I

-

Aan bijzondere bijstand/minimabeleid is € 32.000 minder uitgegeven. Daarnaast is er een hoger bedrag (€ 74.000) voor terugvordering en aflossing van bijzondere bijstand ontvangen.

106

-

Van het rijk ontvangen we in 2018-2021 extra geld dat we inzetten voor preventie en vroegsignalering van schuldhulpverlening. We stellen voor om het in 2019 niet bestede bedrag van € 90.000 over te hevelen naar 2020. Op programma Ons geld staat daar een hogere dotatie aan de reserve lopende projecten tegenover. Daarnaast was het aantal schuldhulptrajecten beduidend minder in 2019 waardoor € 35.000 minder is uitgegeven.

125

I

-

In 2019 is meer kwijtschelding van gemeentelijke belastingen verleend.

-26

I

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-

Aan rolstoel en vervoersvoorzieningen is € 22.000 meer uitgegeven. In 2019 hebben diverse woonvoorzieningen geleid tot een meeruitgaaf van € 119.000.

-140

S

Maatwerkdienstverlening 18+

-

Door de invoering van het abonnementstarief per 2019 zien we in de laatste 3 maanden van 2019 een nog hogere stijging van het aantal aanvragen voor huishoudelijke hulp dan dit bij de najaarsnota was ingeschat.

-200

S

-

Aan zorgkosten blok A en B Wmo (dagbesteding en begeleiding) hebben we minder besteed.

15

Maatwerkdienstverlening 18-

-

De kosten voor blok B (begeleiding en ambulante hulp) jeugdzorg waren hoger door toename van het aantal aanvragen.

-342

S

Geëscaleerde zorg 18+

-

De kosten voor Veilig Thuis en Maatschappelijke opvang vielen lager uit.

11

I

Geëscaleerde zorg 18-

-

Aan zorgkosten voor blok C (jeugdzorg met verblijf) is meer besteed. Hiervan heeft ruim € 339.000 betrekking op afrekening van vorige jaren.

-597

S

Salaris- en inhuurkosten

-

Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt.

-463

I

Diverse verschillen

14

Totaal Programma Inwoner

-1.874

Bedragen x €1.000

Taakveld

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Overige gebouwen en terreinen

-

Voordeel door meer opbrengsten van grondverkopen van reststroken (€ 21.000), meer verhuur van gemeentegronden en extra erfpachten en rechten van opstal (€ 22.000). Tenslotte is een verplichting uit het verleden vrijgevallen (€ 25.000).

68

I/S

Wegen

-

Omdat de onderhoudsvoorziening wegen per 31-12-2018 is opgeheven was in de begroting 2019 voor planmatig onderhoud wegen € 1.343.000 beschikbaar. Dit was het bedrag dat we voorheen doteerden aan de voorziening om de planning groot onderhoud wegen uit te kunnen voeren. In 2019 bestaat de voorziening wegen niet omdat een nieuwe planning gemaakt wordt vanaf 2020. In 2019 is minder groot onderhoud aan wegen uitgevoerd. Dat leidt in 2019 tot een voordeel van € 615.000. In 2020 gaan we de onderhoudsplanningen actualiseren. Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen.

615

I

-

Onderzoek naar vrijliggend fietspad Leuth is deels uitgevoerd in 2019. Dit leidt in 2019 tot een voordeel van € 27.000. Hier staat eenzelfde nadeel tegenover op programma Ons geld door een lagere aanwending van de reserve lopende projecten.

27

I/RES

-

Hogere kosten voor vegen van wegen door extra werkzaamheden na heftige regenval ,veelal in Beek. Ook extra kosten door slecht weer bij evenementen (bijvoorbeeld carnaval) waardoor er ook de dagen erna nog opgeruimd moest worden.

-24

I

Kabels en leidingen

-

Voordeel als gevolg van de vervallen dotatie aan de voorziening wegen. Deze voorziening is per 1-1-2019 vrijgevallen.

25

I

Openbare verlichting

-

In verband met de lange leveringstermijn is in 2019 een voorraad lichtmasten ingekocht voor 2020. Dit verklaart het verschil op dit onderdeel.

-49

I

Verkeersplannen

-

Studies voor fietspaden (deels) niet uitgevoerd in 2019. Het gaat om de Studie schoolroute Markt/Dries (€ 25.000), studie fietspad Erlecom-Ooij (€ 8.200), studie fietspad 't Zwaantje - Diepen (€ 10.000). Hier staat eenzelfde nadeel tegenover op programma Ons geld door een lagere aanwending van de reserve lopende projecten.

43

I/RES

Parkeren

-

Betreft parkeergarage Dorpsstraat. Het nadeel is als volgt te verklaren, bijdrage aan de Vve is niet meegenomen in de begroting (€ 13.000) en door onderhoudsaannemer is werk uit 2018 gefactureerd in 2019 (€ 9.000).

-21

Sportbeleid en activering

-

Het budget voor harmonisatie van het accommodatiebeleid is niet besteed. We stellen voor dit budget over te hevelen naar 2020.

31

I/RES

-

In 2019 hebben via de algemene uitkering geld gekregen voor de Pilot Lokaal Sportakkoord. Dit bedrag is in 2019 niet besteed. Het bedrag van € 15.000 is gestort in de reserve lopende projecten. We stellen voor om dit over te hevelen naar 2020. Op programma Ons Geld staat hier een hogere dotatie aan de reserve tegenover.

15

I/RES

-

De aanpak sportstimulering wordt gefinancierd door aanspraak te maken op de rijksregeling buurtsportcoaches. In 2019 waren er onvoldoende initiatieven om dit budget volledig op te maken, daardoor is er € 87.000 over

87

I

-

Voor de harmonisatie van het accommodatiebeleid fase 2 is geen geld uitgegeven.

15

I

-

In 2019 is er door een terugloop in het aantal jeugdleden minder subsidie verstrekt aan sportverenigingen. Voor het grootste deel zit dit in de terugloop van het aantal jeugdleden bij Achilles '29.

21

I

Sportaccommodaties

-

Voor sporthal de Duffelt is door afkeuring nieuw sportinventaris voor het volleybal aangeschaft (€ - 10.000). Daarnaast zijn naar aanleiding van akoestisch onderzoek de plafonds aangepast (€ -21.000) en is een digitaal afrekensysteem aangeschaft (€ -9.000).

-40

I

-

In 2019 hebben we voor zwembad de Lubert extra kosten gehad voor het stutten van de vloer door betonrot en is de elektronische toegang hersteld (€ -54.000). Daarnaast zijn de opbrengsten van entreekaarten en horeca € 20.000 hoger.

-34

Monumentenzorg & Archeologie

-

In 2019 hebben we via de algemene uitkering geld gekregen voor het opstellen van een Kerkenvisie (€ 25.000). Dit bedrag is niet besteed. Het bedrag van € 25.000 is gestort in de reserve lopende projecten. We stellen voor om dit over te hevelen naar 2020. Op programma Ons Geld staat hier een hogere dotatie aan de reserve tegenover.

25

I

Natuurlijk groen

-

In 2019 is geld beschikbaar gesteld voor onderhoud speeltuinen. Dit bedrag is niet volledig besteed. Het restant bedrag van € 58.000 is gestort in de reserve lopende projecten. We stellen voor om dit over te hevelen naar 2020. Op programma Ons Geld staat hier een hogere dotatie aan de reserve tegenover.

58

I

Natuur en landschap

-

We hebben in 2019 meer uitgegeven dan het jaarlijkse budget. De afspraak is dat we dit verrekenen met de bestemmingsreserve Natuur en Landschap. De afgelopen jaren hebben we steeds minder uitgegeven. Bijdrage reserve (€ 39.000)

-39

I/RES

Riolering

-

Diverse voordelige mutaties riolering. Met name inspecties hoofdriolen (€ - 22.000), onderhoud hoofdriolen (€ 77.000), doorbelasting aan waterschap (€ 41.000), reiniging kolken (€ - 11.000) en een hogere opbrengst rioolheffing (€ 75.000).

160

I

-

Hogere dotatie aan de voorziening riolering

-137

I

Afval

-

De belangrijkste afwijking komt doordat we de ingeboekte bezuiniging op afvalkosten nog niet hebben gerealiseerd (€ 67.000). Daarnaast hebben we een lagere vergoeding van Nedvang voor het ingezamelde restafval (€ 73.000, onder andere plastic).

-169

I

Milieubeheer

-

De bijdrage aan de ODRN voor milieutaken is lager. Hier staat een groot nadeel tegenover op bouwzaken. Zie ook programma Onze gemeente.

87

I

-

We hebben in 2019 meer tijd nodig gehad om een nieuwe collega op duurzaamheid te werven. Hierdoor zijn een aantal projecten uit het actieplan Duurzaamheid niet in 2019 gestart (onder andere de warmtevisie en de pilot aardgas-vrij maken van bestaande woningen). Deze werkzaamheden en het budget schuiven we door naar 2020. Daarnaast is de subsidie voor energiebesparende maatregelen woningen nog niet helemaal uitgegeven (€ 149.000). Deze hevelen we ook over naar 2020.

330

I

Begraafplaatsen

-

Hogere opbrengst lijkbezorgingsrechten

32

I

Salaris- en inhuurkosten

-

Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt.

162

I

Diverse verschillen

-

-3

Totaal Programma Onze buurt

1.285

Bedragen x €1.000

Taakveld

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Bestuur

-

Hogere dotatie aan de voorziening pensioenverplichting wethouders. Door de lage rente, vult de spaarpot niet voldoende en is eenmalig bijstorten noodzakelijk.

-633

I

Burgerzaken

-

De kosten voor de verkiezingen zijn lager dan begroot. En per saldo zijn de kosten versus de baten van de persoonsdocumentatie een voordeel ten opzichte van de raming.

18

I

Openbaar vervoer

-

De kosten voor onderhoud zijn € 15.000 hoger dan begroot als gevolg van herstelkosten DRIS-paneel bij bushalte De Zuidmolen in Groesbeek. Verder zijn de uitgaven voor het fiets-voetveer Ooij-Bemmel € 26.000 lager uitgevallen.

11

I

Economische ontwikkeling

-

Een deel van het budget advieskosten economische visie hebben we niet uitgegeven. Dit komt doordat niet alle bedachte projecten in 2019 door konden gaan.

19

I

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

-

We hebben een grondexploitatie project afgesloten. Dit betreffen de Bedrijventerrein Bouwkamp. Daarnaast hebben we een voordeel door een tussentijdse winstneming van het bedrijventerrein Mies.

223

I

Toerisme

-

Herdenking 75 jaar Vrijheid. Hier staat bijdrage van € 40.000 uit reserve tegenover op programma Ons geld. Een deel van de uitgaven van de herdenkingen zijn in 2019 gedaan voor het programma dat in 2020 zal worden afgerond.

-61

I

-

Hogere opbrengst Toeristenbelasting.

14

I

Musea

-

In 2019 is geld beschikbaar gesteld voor Museumpark Orientalis. Dit bedrag is niet volledig besteed. Het restant bedrag van € 150.000 is gestort in de reserve lopende projecten. We stellen voor om dit over te hevelen naar 2020. Op programma Ons Geld staat hier een hogere dotatie aan de reserve tegenover.

150

I

Arbeidsparticipatie

-

Binnen het budget voor meerwerk MGR was geld beschikbaar voor het project Actiecentrum Participatie. Zoals in de Najaarsnota 2019 al is aangegeven willen we dit project uitvoeren in 2020. Het restant bedrag van € 99.000 is gestort in de reserve lopende projecten. We stellen voor om dit over te hevelen naar 2020. Op programma Ons Geld staat hier een hogere dotatie aan de reserve tegenover.

99

I

-

De rijksgelden voor de Pilot inburgering krijgen we pas in 2020 en gaan we dus ook pas in 2020 uitgeven. Dat leidt in 2019 tot een voordeel van € 305.000.

305

I

Ruimtelijke ordening

-

Investeringsbijdrage aan project Invoering Omgevingswet is €114.000 lager dan begroot. Door de opstart van het project is in 2019 minder uitgegeven dan verwacht. We stellen voor dit budget over te hevelen naar 2020. Hiertegenover staat ook lagere bijdrage uit reserve lopende projecten. Zie hiervoor programma Ons Geld.

114

I

Grondexploitaties

-

We hebben de grondexploitatie Drulsebeek afgesloten. Daarnaast heeft de afwikkeling van de Hove (bouwplan Oefenhoek) niet plaatsgevonden. Dat leidt op dit programma tot een voordeel van € 96.000. Op programma Ons geld staat hier eenzelfde nadeel tegenover, omdat de bijdrage uit de reserve lopende projecten niet nodig was.

112

I

Bouwvergunningen

De kosten van de ODRN zijn veel hoger dan verwacht. De oorzaak hiervan is vooral het onderdeel BRIKS. Dit betreffen de onderdelen vergunningverlening, uitvoeren van toezicht, handhaving, advisering en projecten door meer inzet van personeel.

-362

S

-

De legesinkomsten zijn lager dan verwacht. De raming van de legesinkomsten is moeilijk, vooral omdat grotere projecten moeilijk in een bepaald jaar zijn te ramen. De leges voor kleinere aanvragen kunnen we wel goed inschatten.

-80

I

Salaris- en inhuurkosten

-

Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt.

143

I

Diverse verschillen

-

19

Totaal Programma Onze gemeente

91

Bedragen x €1.000

Taakveld

Toelichting

Verschil

I/S/RES

OZB

-

De opbrengst ozb is € 57.000 meer dan verwacht

57

I

Belastingen overig

-

Afrekening bijdrage Munitax over 2018

-16

I

Uitkering gemeentefonds

-

De afrekening over de jaren 2016 tot en met 2018 is € + 71.000. Daarnaast hebben we over 2019 € 73.000 meer ontvangen.

144

I

Overige baten en lasten

-

De stelpost onderuitputting leidt op dit programma tot een nadeel van € 500.000. Onderuitputting staat voor de situatie waarbij de werkelijke kosten binnen het budget blijven. Op de andere programma's staan hier voordelen tegenover.

-500

I

Mutaties reserves

-

Zie de toelichting op de verschillen in de reserves

-570

I

Afrondingsverschillen

-15

I

Totaal Ons Geld

-900

Bedragen x €1.000

Taakveld

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Overhead

Salaris- en inhuurkosten

-

Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt.

262

I

Overige kosten bedrijfsvoering

-

Overige doorbelastingen van de kostenverdeelstaat (= kosten organisatie) van € 271.000 voordelig. De grootste oorzaken van dit verschil zijn minder onderhoud volgens beheersplan gemeentehuis en gemeentewerf (€ 75.000), stelposten niet volledig ingezet (€ 58.000), lagere dotatie aan de voorziening voormalig personeel (€ 55.000). Daarnaast zijn de ICT-kosten € 23.000 lager dan verwacht. Dit bedrag schuiven we door naar 2020 voor het project Publicatie bouw- en milieudossiers op de website. Hier staat ook een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten tegenover. Zie programma Ons Geld.

271

I

-

Lagere doorbelasting naar projecten, dit leidt tot een nadeel van € 122.000. Het gaat hier om uren die geraamd waren op projecten, maar die ten laste van de reguliere exploitatie komen.

-122

I

-

Niet verrekenbare BTW 2013-2019

-62

I

Diverse verschillen

-

5

I

Totaal Overhead

354

Bedragen x €1.000

Naam reserve

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Algemene reserve

-

De hogere onttrekking uit de reserve is veroorzaakt door lagere lasten voor het Plan van aanpak accommodatiebeleid (€ - 31.000) en haalbaarheid verplaatsing Mallemolen (€ -12.000), hogere bijdrage frictiekosten ( € + 13.000) en een groter tekort op het sociaal domein (€ 351.000). Daarnaast voegen we ook de rente toe aan de reserve. Omdat het saldo van de reserve op 1 januari 2019 lager was dan verwacht was de renttoevoeging € 10.000 lager.

331

I

Reserve opleidingen personeel

-

Het tekort op het opleidingsbudget 2019 (dit staat op de kostenplaats Bedrijfsvoering) van € 21.000 is onttrokken aan de reserve opleidingen personeel.

21

I

Reserve natuur en landschap

-

Bijdrage uit de reserve om hogere projectkosten te dekken.

39

I

Reserve exploitatietekort Den Ienloop

-

Hogere bijdrage uit de reserve om het exploitatietekort te dekken.

7

I

Reserve lopende projecten

-

Dit verschil is veroorzaakt door diverse mutaties. Er is een lagere onttrekking uit de reserve geweest door lagere lasten op diverse producten/projecten. Dit betreft publicatie bouw- en milieudossiers (- € 23.000) en inrichting Wmo-ruimtes (- € 40.000), preventie en vroegsignalering (- € 76.000), onderzoek vrijliggend fietspad Leuth (- € 27.000), Studie fietspad Markt/Dries (- € 25.000), studie fietspad Ooij-Erlecom (- € 8.000), Studie fietspad 't Zwaantje-Diepen (- € 10.000), uitvoeringskosten subsidie energiebesparende maatregelen (€ 5.000), Subsidie energiebesparende maatregelen (- € 68.000), inburgering (- € 27.000) en investeringsbijdrage invoering Omgevingswet (- € 94.000). Er zijn ook onttrekkingen gedaan voor de volgende projecten. Afronding projecten Centrum Groesbeek (€ 23.000) en stimuleringslening duurzaamheidsmaatregelen non-profitorganisaties (€ 18.000). Daarnaast is voor een aantal budgetten het (restant) budget gestort in deze reserve, omdat de betreffende projecten niet zijn afgerond in 2018. Per saldo gaat het om een bedrag van - € 1.056.000 voor achterstandenbeleid (- € 181.000), pilot Lokaal Sportakkoord (- € 15.000), schuldhulpverlening (- € 14.000), Actiecentrum Participatie (- € 92.000), subsidie energiebesparende maatregelen (- € 81.000). Actieplan duurzaamheid Warmtevisie (- € 30.000) en pilot aardgasvrij maken woningen (- € 50.000), decembercirculaire 2019 duurzaamheid (- € 190.000), toekomstplan Orientalis (- € 150.000) bijstelling bouwplan Oefenhoek (- € 96.000), planmatig onderhoud Mallemolen, gemeentewerf en speeltuinen (- € 132.000) en de Kerkenvisie (- € 25.000).

-1.408

Reserve dekking kapitaallasten

-

De hogere onttrekking uit de reserve komt door een gedeeltelijke vrijval van de reserve door lagere kosten voor de projecten Herinrichting Stekkenberg (€ 425.000) en Vervangen wegdek Kwakkenberglaan/Kon. Julianalaan (€ 48.000). Daarnaast leiden lagere kapitaallasten op de diverse projecten tot een lagere bijdrage (€ -54.000). Ook de rente voegen we aan deze reserve toe. Omdat het saldo van de reserve op 1 januari 2019 hoger was dan verwacht was de rentetoevoeging € 5.000 hoger.

414

I

Reserve Parkeergarage Dorpsstraat

-

Hogere bijdrage uit de reserve Parkeergarage Dorpsstraat door hogere exploitatielasten dan begroot.

24

I

Afrondingsverschillen

2

Totaal reserves

-570

Deze pagina is gebouwd op 08/27/2020 12:44:17 met de export van 08/27/2020 11:36:54